perjantai 2. elokuuta 2013

Maailmasta

Miten maailma muuttaa meitä? Se muokkaa meidän ulkonäköämme, asenteitamme, ajatusmaailmaamme. Se koittaa tehdä meistä samanlaisia. Yhtä suurta massaa. Mutta jotkut, jotkut meistä osaavat irroittautua massasta ja ajatella omilla aivoillaan. Joillain meistä on omia ajatuksia. Joku pukeutuu erilailla, jotta tulisi huomatuksi, irtaantuisi samankaltaisuudesta. Joku tuo omat ajatuksensa vahvoina esille ja taistelee niiden avulla yhteisöä vastaan. Joku näyttää huomaamattomalta, tavallisesta poikkeamattomalta, mutta teoillaan pyrkii tekemään ympäristöstään erilaista. Nämä kaikki haluavat erottua jollain tapaa muista. Minäkin yritän usein näitä kaikkia, mutta silti joudun kerta toisensa jälkeen huomaamaan olevani samanlainen kuin kaikki muut. Samoista aineista tehty, samalla lailla rakennettu.
Samaa ihmisyyttä kuin kaikki muutkin.

Mutta loppujenlopuksi voin huokaista ja tiedostaa sen pienen tosiasian, että toista samanlaista ei löydy. Minä olen minä, eikä kukaan ole täysin samanlainen. Jokainen täällä on yksilö, erilainen, muista erottuva. Vaikka olisin kuinka huomaamaton ja tylsä, olen silti erilainen. Joten miksi siis yrittää niin kovasti erkaantua massasta, yrittää erottua tavalla tai toisella. Erottua voi myös yksinkertaisesti vain olemalla oma itsensä.
Mieti siis, mitä sinä olet?

Minä olen minä, näillä ajstuksilla varustettu, tällä ulkokuorella pilattu, ja teoillani teen tästä paikasta hieman erilaisen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti